לשבור את הקרח

1
לשבור את הקרח

גם אצלכם חודש דצמבר מתקשר תמיד לחג מולד לבן, פוטוגני, כזה שרואים בטלוויזיה ובסרטים, עם שלג שיורד בבוקר חג המולד וגורר קריאות התלהבות מכל בני הבית? התקווה לחג מולד לבן הפכה למסורת, ממש כמו עץ האשוח והגרביים התלויים, ומסתבר שיש מקומות בעולם שבהם אנשים מהמרים מדי שנה על הסיכויים שירד שלג ב־25 בדצמבר, בדיוק כמו שמהמרים על מרוצי סוסים או על זוכי האירוויזיון.
לכבוד השלג שאולי יגיע (או שלא. על מה אתם מהמרים?), פַּנו לעצמכם רגע להתעטף במעיל, לעטות כפפות ולשתות משהו חם, כי עומד להתקרר פה ממש. בואו נצא לגלוש באתרי סקי יוצאי דופן וייחודיים כמו פתיתי שלג:

Mauna Kea, הוואי

תשכחו מחצאיות הולה ושרשראות פרחים במזג האוויר הטרופי של הוואי. Mauna Kea ("הר לבן", בהוואית) הוא אחד מאתרי הסקי והסנובורד המיוחדים ביותר בעולם. אין בו מסלולי סקי או מעליות לפסגה כי מדובר בהר געש רדום בגובה 4,205 מטרים שבמרכזו מכתש וולקני גדול. לפני שאתם ממהרים להזמין את חופשת הסקי שלכם כאן, כדאי שתדעו שמזג האוויר בהר אינו צפוי והשלג נמס די מהר.

Val Thorens, צרפת

ואל טורנס היא עיירת הסקי הגבוהה ביותר באירופה. היא ממוקמת באלפים הצרפתיים ויש בה 600 קילומטרים של מרחבי גלישה. Les Trois Vallées ("שלושת העמקים", בצרפתית) זכה כמה פעמים בשנים האחרונות בתואר אתר הסקי הטוב בעולם, והוא גם מוקד משיכה לגולשים צעירים שנהנים מבילויים עד השעות הקטנות של הלילה. לא יהיה לכם משעמם.

Yellowstone Club, ארצות הברית

ילוסטון שבמדינת מונטנה הוא מועדון הסקי הפרטי היחיד בעולם. רק חברי המועדון, שזהותם נשמרת בסוד, יכולים להיכנס לאתר יקר ויוקרתי זה. החברים הם אלה שמחזיקים בבעלות על ההר, והשמועה אומרת שרובם בנקאים עשירים מאוד ושזהו המקום היחיד בעולם שבו הם יכולים לגלוש ללא שומרי ראש.
Sella Ronda, איטליה
אם תגיעו לאתר Sella Ronda שבלב רכס הדולומיטים באיטליה, תוכלו לבחור בין 222 המעליות שיובילו אתכם אל מרחב הגלישה העצום. בין 500 הקילומטרים של המדרונות הלבנים בולט במיוחד מסלול בן 40 ק"מ העובר דרך ארבעה הרים וארבעה אתרי נופש של סקי המחוברים ביניהם. אורך המסלול הוא כשש שעות, תלוי במזג באוויר וביכולת שלכם. Buona fortuna! ("בהצלחה", באיטלקית).

Cerro Catedral, ארגנטינה

בפסגת הר קתדרל נמצא אתר הסקי הגדול ביותר בדרום אמריקה. אומנם הוא קטן בחצי מאתרי הסקי המפורסמים של אירופה, אבל הוא כולל 7,000 מיטות במלונות ובאכסניות באתר, ומציע לא מעט Cabañas ("בקתות", בספרדית). הייחוד האמיתי של המקום הוא דווקא לא בסקי אלא בעיר ברילוצ'ה השוכנת למרגלות ההר בלב שמורות טבע יפהפיות, ונחשבת לבירת השוקולד של דרום אמריקה.

כמה קר תרצו את הפתגם שלכם?

יש מקומות בעולם שבהם מזג האוויר הוא שיחת היום ואף פותח את מהדורות החדשות, לכן לא פלא שכמעט בכל שפה יש אמרות ופתגמים עם איתני הטבע. הינה כמה ביטויים קפואים למדי:
Schnee von gestern – "שלג מאתמול" הוא הגרסה הגרמנית ל'שלג דאשתקד': משהו מהעבר שאין בו חשיבות ועניין.
Det som göms i snö, kommer upp i tö – לפי השוודים, "מה שמוסתר תחת השלג עולה כשמפשיר", או במילים אחרות: במוקדם או במאוחר, האמת תתגלה.
When hell freezes over – הביטוי "כשהגיהינום יקפא" הוא דרכם של דוברי האנגלית לומר שאין סיכוי שזה יקרה.
Met de klompen van het ijs blijven – במקום לומר 'זה לא עניינך', ההולנדים רומזים שכדאי לך "להישאר עם הקבקבים מחוץ לקרח".
Platný jak mrtvýmu zimník – כשבצ'כיה אומרים על משהו שהוא "יעזור כמו מעיל חורף לאדם מת", הם בעצם מתכוונים שזה מיותר.

הכירו את הנסיכה כדור שלג

מעמדה של שלגייה כמלכת החורף האמתית אולי התערער קצת בשנים האחרונות עם הפופולריות שצברה אלזה, נסיכת הקרח של דיסני, אבל בינינו, אין לה באמת ממה לדאוג. אחרי הכול, מעל 200 שנות אגדה לא הולכות ברגל. שלגייה, שנקראה בספרי האחים גרים "שלג לבן קטן" בניב של צפון גרמניה, זכתה לשמות רבים ברחבי העולם: בפולין קוראים לה 'הנסיכה כדור שלג'; בבולגרית היא דווקא 'פתית שלג', ביוונית וברומנית – 'לבנה כשלג' וכנראה שבספרדית שמרו על שמה הכי קרוב לשפת המקור: 'שלג לבן'.

הכרת ניואנסים תרבותיים היא זו שהופכת תרגום למדויק ולהרבה יותר מאשר רק כתיבה בשפה זרה. לוקליזציה היא הסוד להתאמת התרגום לפולקלור, לסלנג ואפילו לרגולציה המקומית. היא מאפשרת שימוש במונחים מקצועיים ובפתגמים, והתאמה מקסימלית למנהגים של הלקוחות, והופכת כל טקסט או מוצר לנגיש יותר וקל לשימוש, כאילו הוא נכתב מראש בשפת היעד.

מתכננים לפרוץ לשווקים חדשים, לבנות מילון מונחים, לתרגם מסמכים או להפיק כתוביות לתוכני וידיאו? תנו למומחי הלוקליזציה שלנו לעבוד בשבילכם.

עד כמה הפוסט הזה היה שימושי?

לחץ על כוכב כדי לדרג אותו!

דירוג ממוצע 0 / 5. מספר הצבעות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.